Inspirasi...

Harian Metro Kosmo! Berita Harian

Dikuasakan Oleh

CLICK THIS BANNER !!

Tuesday, February 10, 2009

Sakit terpulas


BUAH zakar ialah organ yang sangat sensitif dan kecederaan paling ringan yang berlaku kepadanya boleh mengakibatkan sakit atau tidak selesa.

Kesakitan dalam kerandut buah zakar boleh berpunca daripada buah zakar, dalam kerandut buah zakar atau daripada pundi epididimis yang terletak di belakang buah zakar.


Sakit di bahagian bawah pusat atau di paras tundun juga boleh terasa di bahagian buah zakar. Bagaimanapun, lokasi masalah sebenar punca sakit itu hanya dapat dikesan apabila tempat sakit itu ditinjau melalui pemeriksaan.

Jadi, mustahak untuk pesakit berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan, selain ujian yang diperlukan serta ujian susulan jika itu juga diperlukan. Sakit buah zakar boleh berlaku akibat beberapa masalah kesihatan seperti berikut:

  • Infeksi atau keradangan pundi epididimis (epididymitis) atau buah zakar (orchitis). Epididymitis ialah menjasi penyebab utama sakit buah zakar untuk lelaki dewasa.

  • Kecederaan ringan kepada kerandut buah zakar seperti tertendang. Kesakitan yang berlaku tertakluk kepada tahap kecederaan dan jika ringan, walaupun sungguh menyakitkan, ia tidak kekal dan akan beransur reda.

  • Batu karang bergerak dalam bahagian bawah salur ureter juga boleh mengakibatkan sakit dalam buah zakar tempat yang sama dengan kedudukan batu karang itu.

  • Kebengkakan dan puntalan ven dalam kerandut buah zakar yang dikenali sebagai ‘varikosel’ (varicocele).

  • Cecair dalam buah zakar saperti hidrosel atau ‘spermatosel’.

  • Jarang infeksi dalam perut dan pendarahan dalam perut.

    Penyebab serius sakit buah zakar ialah buah zakar terpulas atau ‘testicular torsion’ — keadaan yang berlaku apabila buah zakar dan salur sperma terpulas atau ‘twisted’.

    Oleh kerana buah zakar yang terpulas mengakibatkan perjalanan darah ke dalam buah zakar tergendala atau terputus, bahagian itu membengkak dan radang dan ini memerlukan bantuan kecemasan perubatan.

    Kanser buah zakar juga boleh menyebabkan kesakitan buah zakar, tetapi ia jarang berlaku. Jumpa doktor tanpa berlengah. Jangan terlalu risaukan punca masalah atau kesakitan itu kerana jika terus dibiarkan, sakit lebih ketara atau kesihatan anda tergugat.

    Bagi masalah batu karang, setiap kali batu karang bergerak dalam salur kencing, penghidapnya berasa sakit dan ketika itu mungkin jika dibuat ujian air kencing kelihatan sel darah merah atau kristal. Apabila batu karang kecil itu sudah keluar, kesakitan akan hilang.

  • p/s : kena hati2 ar lepas ni nmpak gayanya, hehehe.


    No comments:

    Segala Post Disahkan Oleh...