Inspirasi...

Harian Metro Kosmo! Berita Harian

Dikuasakan Oleh

CLICK THIS BANNER !!

Tuesday, February 10, 2009

Suratan Atau Kebetulan...? (Episod 1)



"Bangun!!!!!..." Kedengaran nyaring suara gadis itu mengejutkan penghuni bilik itu.

"Mmmm..apa ni sadz...orang mengantuk lagi la...kacau betul" rungut lin kerana tidurnya diganggu.
"Entahlah sadz ni orang baru nak masuk bab pegi dating ngan Brad Pitt ni, kacau betul", Fadzila pula menambah.
"Eh..anak dara 2 orang ni...tak reti-reti nak bangun..dah pukul berapa ni? kata nak pergi Tanjung Bidara..lewat nanti..dah le kita nak naik bas kalau naik kapal terbang ke..takpe juga...takpun ada kenderaan sendiri...bangun lah woi", Sadz, gadis genit itu menyambung.
"Tanjung Bidara!!?", sahut lin dan Fadzila hampir serentak.


Hari ini tiga sahabat itu telah berjanji untuk pergi ke Tanjung Bidara bersama. Langit kelihatan cerah dengan suara unggas berkicau riang menandakan cuaca baik hari ini. Mereka sampai ketika jam menunjukkan hampir pukul 11.00 pagi.

Kelihatan ramai pengunjung disitu. Kebanyakkan mereka adalah dari kalangan yang berkeluarga. Kanak-kanak berlari riang meredah ombak yang menghempas lembut. Udara yang segar, pemandangan yang cantik dengan batu-batuan disitu menambahkan lagi daya tarikan dipantai Tanjung Bidara ini.

Fadzila, Lin dan Sadz berjalan menyusuri pantai. Menikmati keindahan alam ciptaan Ilahi.

"Eh..kau lihat tu, mereka asyik memandang kearah kita dari tadi," Ujar Lin kepada kedua-dua sahabatnya. " Ye la, ala...biasalah tu...kau tu lawa sangat." Fadzila mengusik Lin yang sememangnya pantang diusik, merah padam muka menahan malu.
"Pandailah kau" Lin menjawab. Sadz yang dari tadi mendiamkan diri masih tidak bersuara. Hanya mengangguk tanda setuju.
Mereka kemudian mengambil keputusan untuk bermandi-manda dipantai itu, bergurau senda, ketawa riang...tanpa menyedari dua pasang mata memerhati kearah mereka.
Tanpa disangka-sangka cuaca yang cerah tadi mula bertukar wajah. Langit mulai mendung dengan angin bertiup semakin kuat. Pengunjung-pengunjung yang bermandi-manda mula meninggalkan pantai. Termasuklah ketiga-tiga sahabat tadi. Hujan mula turun mencurah-curah.
"Tak sangka kan..tadi cerah bukan main, tiba-tiba je hujan." Ujar Fadzila terketar-ketar menahan kesejukan. Mereka berlindung dibawah pondok dimana mereka meletakkan beg pakaian yang dibawa.
"Hujan rahmat kot." Lin menambah.
Hampir 30 minit kemudian, hujan mula berhenti. Mereka bertiga menuju ke gerai makan untuk mengisi perut. Sedang mereka asyik menikmati makanan yang dipesan tadi..kedengaran suara seseorang menegur.
"Assalamulaikum…adik-adik semua..hmmm tengah..makan ke.?" Sapa seorang pemuda yang entah bila dan dari mana datangnya. Disisnya berdiri seorang jejaka tampan berkulit cerah. Mungkin kawannya.
"Eh..taklah..kitaorang tengah tidur ni," Lin menjawab. Huh boleh tahan juga anak dara sorang ni. Berani dia buat lawak bodohnya.
Pemuda itu hanya tersenyum memandang. Tanpa dipelawa mereka menarik bangku dan duduk semeja dengan mereka bertiga.
"Saya Azhar dan ini kawan saya Azizan," Pemuda yang menyapa tadi memperkenalkan dirinya. Matanya tajam merenung Sadz yang berada betul-betul dihadapannya. Senyap..tiada respon dari ketiga-tiga sahabat itu.
"Macam tak sudi berkenalan dengan kami je," Pemuda yang bernama Azhar tadi menambah, manakala temannya hanya mendiamkan diri.
"Sebenarnya dari tadi kami memerhati cik adik bertiga ni, maaflah kalau mengganggu, kami ni sebenarnya hanya nak berkenalan, itupun kalau sudi." Rendah nada suaranya seakan meraih simpati.
Ketiga-tiga sahabat itu hanya memandang antara satu sama lain. Akhirnya salam perkenalan diterima oleh ketiga-tiga gadis itu.

"Eh, ila kenapa termenung je ni?" sapa lin membuatkan Fadzila tersentak. Hilang terus segala apa yang dikenangkannya tadi.
"Lin, terkejut aku. Takde apa-apalah." Ila menjawab.
"Kalau takde apa-apa takkanlah kau termenung...cubalah cerita pada aku apa masalah kau sebenarnya."
"Takde apa-apa aku Cuma teringat masa mula-mula kita mengenali abang Azhar dan Azizan…”
“Ohhh kau rindukan abang Iz ke? Hei..cinta dah berputik ye?”

“Lin, kau takkan faham…memang aku dah jatuh cinta...”Fadzila bersuara perlahan.
"Ila ceritalah..kalau aku boleh tolong aku tolong..ni mesti pasal abang Iz kan..baguslah kalau kau dah boleh terima dia…sejak bila kau jatuh cinta dengan dia ha…dulu bukan main lagi kau tolak cintanya mentah-mentah..nak bersahabat je konon ?". Lin mengusik.

Lin..kalaulah kau tahu apa yang tersirat dihatiku pasti kau akan terkejut, pasti kau akan mengatakan aku kawan yang makan kawan. Hati Fadzila berkata-kata sendiri . Memang aku telah jatuh cinta tapi bukan dengan Abang Iz seperti yang kau fikirkan. Walaupun lelaki itu sering melayanku dengan baik dan tidak pernah berputus asa untuk merebut hatiku, namun hatiku belum terbuka untuknya. Aku tidak tahu kenapa sukar untuk ku menerima cinta yang dihulurkan. Hampir setahun perkenalan dengan Abang Iz. Pada mulanya aku tidak menyangka lelaki itu menaruh hati padaku. Sehinggalah suatu hari ketika kami bertemu di tempat dimana buat pertama kalinya kami bertemu..pantai Tanjung Bidara. Disitulah segala rahsia hatinya padaku diluahkan. Tapi apakan daya hatiku belum dapat menerima cintanya.

“Ila...ila...tu pun jadi masalah ke..kan dia pun sukakan kau apa lagi…” Lin bersuara mematikan lamunannya.
"Entahlah Lin, aku tak tahu...sukar untuk aku meluahkannya. Memang aku dah jatuh cinta …tapi cintaku bukan untuk Abang Iz..itu yang merunsingkan aku.”
“Eh..kalau bukan dengan Abang Iz dengan siapa lagi? Setahu aku kau mana ada kawan lelaki lain..apatah lagi yang rapat macam Abang Iz tu.” Tanya Lin kehairanan. Risau melihatkan kekeruhan diwajah sahabatnya itu. Entah apa yang tersirat dihatinya Lin sendiri tidak faham.
Fadzila masih keliru dengan perasaannya sendiri. Dia kesal mengapa hatinya bukan untuk Azizan.
“Lin aku ingin dicintai dan menyintai…tapi malangnya aku menyintai seseorang yang tak mungkin menjadi milik aku…dan ‘dia’ bukanlah Abang Iz…dan ‘dia’ tak mungkin menyintaiku…” Fadzila mula tersedu menahan rasa hati yang bergolak dijiwanya kini.
“Aku tak berdaya melupakannya…aku telah terlanjur………” Fadzila tidak dapat meneruskan kata-katanya. Hatinya dipagut pilu. Jiwanya merana.

Siapakah sebenarnya yang kau cintai….apakah rahsia disebaliknya……?


No comments:

Segala Post Disahkan Oleh...